<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> Statut povodňové komise kraje |
Článek 1
Úvodní ustanovení
Povodňová komise Středočeského kraje (dále jen "Komise") je v době povodní povodňovým orgánem kraje podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Komise je v systému ochrany před povodněmi podřízena ústředním povodňovým orgánům.
Článek 2
Činnost Komise
Komise se při své činnosti řídí zejména zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, povodňovým plánem kraje, svým statutem a jednacím řádem. Může v době povodně činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.
Povodňový orgán nižšího stupně může požádat povodňovou Komisi o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopen ochranu před povodněmi ve svém správním obvodu zajistit.
Komise, která převezme řízení ochrany před povodněmi, po jejím převzetí oznámí příslušným nižším povodňovým orgánům datum a čas převzetí, rozsah spolupráce, ukončení řízení ochrany před povodněmi a provede o tom zápis v povodňové knize. Nižší povodňové orgány zůstávají dále činné, provádějí ve své územní působnosti opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s Komisí nebo podle její pokynů.
Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu (zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů), přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný (§ 77 odst. 9 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů).
Komise ve svém správním obvodu v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi zejména:
a.prověřuje připravenost účastníků ochrany před povodněmi podle povodňových plánů,
b.organizuje odborná školení a výcvik členů povodňových orgánů obcí s rozšířenou působností a ostatních účastníků ochrany před povodněmi,
c.účastní se hlásné povodňové služby, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány obcí s rozšířenou působností, Český hydrometeorologický ústav a Ministerstvo životního prostředí,
d.organizuje, řídí a koordinuje opatření na ochranu před povodněmi podle povodňového plánu kraje, řídí a koordinuje opatření prováděná povodňovými orgány obcí s rozšířenou působností,
e.vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci své územní působnosti,
f.řídí ve svém správním obvodu ovlivňování odtokových poměrů manipulacemi na vodních dílech v rámci jejich manipulačních řádů; nařizuje mimořádné manipulace na těchto vodních dílech nad rámec jejich manipulačního řádu po projednání s dotčenými povodňovými orgány obcí s rozšířenou působností ve svém správním obvodu, s příslušnými správci povodí a s povodňovými orgány krajů, jejichž správní obvody mohou být touto mimořádnou manipulací ovlivněny,
g.posuzuje vliv zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech na odtokový režim po projednání se správci vodních toků a vlastníky vodních děl, které jimi mohou být dotčeny, a koordinuje jejich provádění,
h.zpracovává souhrnnou hodnotící zprávu o povodni včetně analýzy rozsahu a výše povodňových škod a účelnosti provedených opatření,
i.vede záznamy v povodňové knize,
j.využívá operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací.
Článek 3
Složení Komise
Komise působí ve složení:
předseda |
hejtman Středočeského kraje, |
členové |
zástupci dotčených státních podniků Povodí, |
Článek 4
Jednání Komise
1. Komise se schází operativně, zejména k projednání zásadních záležitostí týkajících se řešení povodňové situace a k přijetí opatření podle nastalé povodňové situace a dále mimo období povodní ohrožujících území správního obvodu kraje, k projednání závažných otázek k zabezpečení ochrany před povodněmi, a to zpravidla jednou ročně. Předseda Komise je povinen Komisi svolat bezodkladně nebo v požadovaném termínu, pokud o to požádá člen Komise nebo předseda povodňové komise obce s rozšířenou působností ve správním obvodu kraje.
2. Komise jedná podle schváleného jednacího řádu.
3. Komise si může podle potřeby přizvat k jednání představitele dalších orgánů státní správy a samosprávy, případně zástupce odborných organizací, právnické a fyzické osoby, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.
4. Závěry z jednání Komise přijímá formou usnesení. Ta mohou obsahovat i doporučení pro orgány veřejné správy v kraji v Komisi nezastoupené. v době povodně činí Komise opatření a vydává příkazy v rámci řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.
5. Sídlem Komise je zpravidla Krajský úřad Středočeského kraje, Praha 5, Zborovská 11 nebo sídlo Povodí Vltavy, státní podnik, Holečkova 8, Praha 5. v případě potřeby může být jednání svoláno i do jiného místa.
Článek 5
Předseda Komise
1. Řídí práci Komise.
2. Informuje při povodni v kraji ústřední povodňový orgán a podle potřeby i ostatní ústřední orgány o vývoji povodňové situace a o provedených opatřeních k ochraně před povodní.
3. Jmenuje a odvolává členy Komise na návrh příslušných orgánů nebo organizací uvedených v článku 3.
4. Jmenuje a odvolává vedoucího a členy pracovní skupiny Komise.
5. Činí neodkladná opatření, hrozí-li nebezpečí z prodlení, tato opatření předkládá dodatečně Komisi ke schválení.
6. Žádá o svolání Ústřední povodňové komise.
7. Účastní se na vyžádání jednání ústřední povodňové komise.
8. V případě nepřítomnosti předsedy tyto práva a povinnosti přecházejí na náměstka hejtmana, kterého Zastupitelstvo Středočeského kraje určilo k zastupování hejtmana v jeho nepřítomnosti nebo v době kdy hejtman nevykonává funkci (§ 64 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů).
Článek 6
Pracovní skupina Povodňové komise
1. Připravuje a organizačně zabezpečuje jednání Komise.
2. Připravuje a předkládá Komisi návrhy na opatření k ochraně před povodněmi, popřípadě zajišťuje provedení opatření přijatých nebo přikázaných Komisí.
Článek 7
Spolupráce Komise s ostatními orgány, fyzickými a právnickými osobami
K zajištění úkolů, souvisejících s řízením ochrany před povodněmi, může Komise v období, kdy řídí ochranu před povodněmi, vyžadovat pomoc Integrovaného záchranného systému a Armády ČR, jakož i pomoc ostatních orgánů, právnických a fyzických osob.
Článek 8
Zabezpečení činnosti Komise
Jednotliví členové Komise ve svých organizačních složkách pro činnost Komise zejména:
A.Krajský úřad
a.zajišťuje řízení ochrany před povodněmi, přípravu na povodňové situace, organizaci a kontrolu činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi,
b.zabezpečuje vazbu na orgány státní správy a samosprávy,
c.v případě potřeby zabezpečuje technické zázemí pro činnost Komise.
B.Správci dotčených povodí, která zasahují do území kraje (Povodí Vltavy s.p., Povodí Labe s.p., Povodí Ohře s.p.)
a.navrhují vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity ve spolupráci s ČHMÚ,
b.pravidelně monitorují povodňovou situaci a zasílají pravidelné souhrnné informační zprávy o povodňové situaci a jednotlivých SPA na tocích předsedovi povodňové komisi kraje (oddělení obrany a pro řešení krizových situací a vedoucímu pracovní skupiny Komise) a dalším účastníkům ochrany před povodněmi,
c.připravují podklady pro jednání Komise, zejména o aktuální situaci na vodních tocích a vodohospodářských dílech a případně zabezpečují vazbu na ostatní povodňové komise krajů,
d.navrhují mimořádné manipulace na vodohospodářských dílech pro potřebné ovlivnění odtokových poměrů s dopadem na území kraje a spolupracují a koordinují případný možný dopad na území jiného kraje s příslušnými povodňovými komisemi krajů,
e.poskytují odbornou, technickou a organizační podporu činnosti Komise,
f.zabezpečují technické zázemí pro činnost Komise (Povodí Vltavy s.p.).
C.Hasičský záchranný sbor kraje
a.koordinuje a provádí záchranné a likvidační práce k ochraně životů a majetku,
b.zabezpečuje vazbu na další složky integrovaného záchranného systému,
c.zajišťuje v naléhavých případech nebo při ztrátě běžného spojení vyrozumění členů Komise svými spojovacími prostředky,
d.účastní se předávání informací v rámci hlásné povodňové služby, zejména v případě nezbytného využití náhradních komunikačních prostředků a zasílají pravidelné informační zprávy o situaci a přijatých opatřeních předsedovi povodňové komisi kraje (oddělení obrany a pro řešení krizových situací a vedoucímu pracovní skupiny Komise) a dalším účastníkům ochrany před povodněmi,
e.přebírá výstrahy ČHMÚ a v době povodňové aktivity zajišťuje jejich předání členům Komise včetně mimopracovní doby,
f.zabezpečuje v souladu s povodňovým plánem varování a vyrozumění povodní ohrožených subjektů, povodňových orgánů pro varování obyvatelstva a dalších účastníků povodňové ochrany,
g.zajišťuje výpomoc při provádění zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodohospodářských dílech,
h.organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminací a dalších ochranných opatření,
i.organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, nouzové zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva na území postiženého povodní,
j.organizuje a koordinuje humanitární pomoc.
D.Policie ČR
a.chrání bezpečnost osob a majetku,
b.spolupůsobí při zajišťování veřejného pořádku, a byl-li porušen, činí opatření k jeho obnovení,
c.plní rovněž úkoly při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, které jí ukládají příslušné orgány obcí za podmínek stanovených zvláštními předpisy, jako např.zákon č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),
d.rovněž zajišťuje ochranu objektů, pro které taková ochrana vyplývá z mezinárodní dohody, kterou je ČR vázána,
e.zajišťuje ochranu dalších objektů zvláštního významu pro vnitřní pořádek a bezpečnost, které určí vláda na návrh ministra vnitra,
f.zajišťuje a reguluje dopravu a ovlivňuje dopravní situaci a navrhuje potřebná opatření.
E.Armáda ČR
a.zajišťuje provádění záchranných prací vyčleněnými silami a prostředky Armády ČR na území zasaženém povodní,
b.zajišťuje provádění záchranných prací záchrannými útvary,
c.zajišťuje leteckou techniku Armády ČR k monitorování a koordinací záchranných prací na území zasaženém povodní.
F.Krajská hygienická stanice
a.koordinuje plnění úkolů podřízených hygienických stanic v území postiženém povodní,
b.zajišťuje výpomoc při ochraně zdraví a životů občanů v území postižené povodní včetně kontrolních rozborů pitné vody, monitoruje epidemiologickou situaci v celém území a navrhuje potřebná opatření.
G.Český hydrometeorologický ústav
a.vydává upozornění a výstrahy na vznik extrémních hydrometeorologických situací nebezpečných z hlediska vzniku povodní,
b.poskytuje meteorologické a hydrologické informace o vzniku a vývoji povodní pro povodňové orgány a účastníky ochrany před povodněmi, zejména informace o srážkách, vodních stavech a průtocích a jejich předpovědi,
c.účastní se předpovědní a hlásné povodňové služby,
d.ve spolupráci se správci povodí navrhuje vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity.
H.Státní plavební správa
a.kontroluje dodržování pravidel plavebního provozu na vodních cestách,
b.vydává operativní pokyny k přerušení nebo omezení plavebního provozu a zajišťování jejich zveřejnění,
c.stanovuje způsoby a lhůty k odstranění zjištěných překážek v plavebních drahách, utopených předmětů, potopených plavidel, poškozených vodních cest apod.
Článek 9
Závěrečné ustanovení
Tento statut nabývá účinnosti dne 3. března 2005.
Ing. Petr BENDL
předseda Povodňové komise Středočeského kraje
stránka p_1pk_statut.htm aktualizována: 03.01.2024, publikována: 07.12.2024